Buku: Panduan Praktis Menulis Skenario

Mengarang itu gampang, kata Arswendo Atmowiloo dalam bukunya 'Mengarang Itu Gampang' (1990). Menulis surat adalah juga mengarang, begitu Arswendo memberi contoh. (Ini adalah satu) persoalan bagi kita yang tertarik dengan dunia karang mengarang atau dunia tulis-menulis, iaitu bagaimana kita menanggapi pendapat tersebut sehingga terjadi proses kreatif di dalam diri kita sendiri.

Apakah kita turut mengibarkan pendapat Arswendo, bahawa mengarang itu gampang? Atau kita termasuk (ke dalam satu golongan) dari kubu yang kontra dan menyumpahi pendapat tersebut sebagai sebuah bualan atau (cakap kosong saja). Berdasarkan pengalaman kita sendiri, yang selalu gagal untuk menembusi benteng (editor) media cetak (mahupun media elektronik) misalannya; ternyata kerja menulis itu tidak gampang, tetapi [...] kerja menulis atau mengarang itu, seperti juga disiplin ilmu lainnya, memerlukan konsentrasi dan wawasan yang cukup.

Ertinya, pekerjaan kreatif ini tidak boleh dilakukan dengan main-main. Main-main tidak akan menghasilkan apa-apa. [...] Paling tidak, menulis adalah mengungkapkan buah fikiran, dan hal ini memerlukan keseriusan, bagaimana menyusun kalimat secara baik, dengan isi yang tersaji secara sistematis, (dan tema yang menarik). [...] Jika semua syarat ini telah dipenuhi mudah-mudahan kerja menulis atau mengarang itu menjadi gampang. Dipetik dan sesuaikan dari Enang Rokajat Asura 2005. Panduan Praktis Menulis Skenario dari Iklan sampai Sinetron. Yogyakarta: ANDI. hlm 1-2.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Majalah Mekar dan Perkembangan Sastera Kanak-Kanak di Negara Brunei Darussalam

Peraduan Menulis Karangan, Cerpen dan Rencana 2011 anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka, Brunei.

Ucapan Terima Kasih di atas pemberian Hadiah Penghargaan Sasterawan Muda MASTERA bertempat di Hotel Santika, Salipi, Jakarta, Indonesia pada 27hb September 2010.


Terima kasih jika awda sudah belanja Puasha secawan kopi untuk dia terus menulis di weblog ini, dan sila klik butang 'Donate' di bawah ini untuk memberi sumbangan ikhlas sambil menderma atau melalui paypal.me/PuasaK untuk secawan kopi lagi