Antara Menulis Untuk Penerbitan Atau Peraduan.

Kebebasan menulis perlu ada.
Bagi saya menulis untuk penerbitan atau peraduan, kedua-duanya mempunyai nilai yang sama. Namun begitu ada beberapa hal yang perlu diperhatikan apabila kita mahu memilih atau membezakan antara keduanya. Terutama sekali apabila kita inginkan 'kebebasan' dalam berkarya, sudah tentulah kita akan memilih menulis untuk penerbitan dan menulis secara konsisten. Akan tetapi apabila kita memilih menulis untuk peraduan, kita terpaksa mematuhi syarat-syarat peraduan dengan mengemukakan sebuah karya yang agak komprehensif. Oleh yang demikian, 'kebebasan' menulis sangat terbatas sekali, di samping kita perlu mematuhi tempoh masa yang ditentukan, objektif, dan kriteria penulisan yang telah ditentukan oleh penganjur. Atau, kita akan terlepas dari terpilih sebagai pemenang dan karya kita langsung tidak akan terbit!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Majalah Mekar dan Perkembangan Sastera Kanak-Kanak di Negara Brunei Darussalam

Peraduan Menulis Karangan, Cerpen dan Rencana 2011 anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka, Brunei.

Ucapan Terima Kasih di atas pemberian Hadiah Penghargaan Sasterawan Muda MASTERA bertempat di Hotel Santika, Salipi, Jakarta, Indonesia pada 27hb September 2010.


Terima kasih jika awda sudah belanja Puasha secawan kopi untuk dia terus menulis di weblog ini, dan sila klik butang 'Donate' di bawah ini untuk memberi sumbangan ikhlas sambil menderma atau melalui paypal.me/PuasaK untuk secawan kopi lagi